梅本佑利 - 「スコアフォロワー(ScoreFollower)のTikTokプロジェクトはコンセプチュアルアート/音楽か?」スコアフォロワー創設者、Dan Tramte氏へショート・インタビュー

「スコアフォロワー(ScoreFollower)のTikTokプロジェクトはコンセプチュアルアート/音楽か?」

スコアフォロワー創設者、Dan Tramte氏へショート・インタビュー by 梅本佑利

「スコアフォロワー」(Score Follower)は、インターネット上で最大の現代音楽リソース、コミュニティ。

毎シーズン開催されるYouTube上での作品募集は、バーチャル音楽祭のような次世代の現代音楽イベントで、世界中の誰もが参加できる。審査員には各国の著名な作曲家が在籍し、応募数やその倍率の高さから、「スコアフォロワー」に選出されることは、世界的な現代音楽フェスティバルでの入選とほぼ同じような意味合いを持ち始めている。近年では、その影響が特に若い世代の作曲家の間で顕著であり、ある種「スコアフォロワー」は新たな現代音楽の潮流となりつつある。

 

近年、「スコアフォロワー」はTikTok上で奇妙なプロジェクトを行なっている。彼らは、TikTokで毎日溢れる「音」に関連する大量のインターネットミームを採譜する活動を行なっている。彼らはいったい何を考えているのか?作曲家の梅本佑利が「スコアフォロワー」の創設者でありディレクターのダン・トラムテ氏に短いインタビューを試みた。

 

"Score Follower" is the largest New Music resource on the internet. They make videos of contemporary music scores that turn pages along with the accompanying recordings, which can be followed on their YouTube channel.

 

The Call for Works held by Score Follower each season is a next-generation new music event that like a virtual music festival, and is open for participation to anyone around the world. The jury consists of important composers from various countries, and the number of submissions and selection ratio are extremely high, making being selected by Score Follower akin to being chosen for a world-scale contemporary music festival. In recent years, Score Follower's influence has become particularly prominent among younger generations of composers, making it a new trend in contemporary music.

 

 

In recent years, Score Follower has started a strange project on TikTok. They transcribe a large number of internet memes related to "sounds" that are overflowing on TikTok every day. What are they thinking? Composer Yuri Umemoto attempted a short interview with Dan Tramte, the founder and director of Score Follower.

スコアフォロワー(Score Follower), ダン・トラムテ(Dan Tramte), 創設者
スコアフォロワー(Score Follower), ダン・トラムテ(Dan Tramte), 創設者

「私たちは、現代音楽の楽譜付きの動画を制作しています。私たちのビデオは、SCORE FOLLOWERとINCIPITSIFYの2つのYouTubeチャンネル、そして私たちの新しい作曲家ポートフォリオWebアプリscorefol.io、さらにはTIKTOKアカウントでも見ることができます。私たちは、全ての関係者から許可を得て、自社でビデオをキュレーション、ライセンス管理、制作しています。また、私たちは、YouTube、Discordサーバー、Facebook、Twitter、Instagramなどのソーシャルメディアを通じて、新しい音楽コミュニティの構築にも力を入れています。私たちの活動は、全ての人がアクセスできるインターネットの出会いの場を通じて、新しい音楽作曲家、演奏者、出版社、レコーディングレーベルなどで作品の露出を促進することを目的としています。」- スコアフォロワー(Score Follower)

 

"We make videos of contemporary music scores that turn pages along with the accompanying recordings. You can find our videos on our two YouTube channels: SCORE FOLLOWER and INCIPITSIFY, our new and incredible composer portfolio web-app scorefol.io, as well as our TIKTOK account where we transcribe the noise of the internet. We curate, license, and produce all of our videos in house and receive permission from all involved parties. We also help build the new music community through social media like YouTube, our Discord server, Facebook, Twitter, and Instagram. Our activities encourage exposure for new music composers, performers, publishers, and recording labels alike, through a meeting place on the internet that is accessible to all. " - Score Follower

 

梅本: スコアフォロワーのコンテンツ、特にTikTokをトランスクリプション(採譜)するプロジェクトには、非常に興味があります。こういった、コンテンツは、ヨハネス・クライドラー(作曲家)によるコンセプチュアル・ミュージックのように、スコアフォロワーによって作られた概念的な「芸術作品」と考えられるのでしょうか?

それらの創作物は、現代のSNSやインターネットコンテンツを批評しているようにも見え、とても興味深く思っています。

この点について、何か情報を提供していただけると幸いです。

 

I'm very interested in the content of Score Follower, especially the TikTok transcription project. I was wondering if that type of content is considered a conceptual "artwork" created by Score Follower, similar to Johannes Kreidler's conceptual music.

 

I found your creations intriguing, as they seem to critique modern-day SNS and internet content. I would appreciate it if you could provide me with some information on this.

 

 

 

 

トラムテ:私はヨハネスと友達ですし、確かに自分はコンセプチュアルな音楽をする人だと思っています。個人的には、私のこのTikTokプロジェクトをそういった美学的な観点で見たことはあまりないのですが、確かに関連性を感じます。私が考えるTikTokプロジェクトの最大のコンセプチュアルな要素は次のとおりです:

 

かわいい猫がピアノを演奏します。とてもかわいいです。しかし…

猫の上に楽譜が表示されると、猫がその作曲されたものを演奏しているように「暗示」されます(そして、それで、もちろん、格別にかわいい)。これによって、猫の役割というものが再構成されます。猫は、ランダムにキーを叩いて即興演奏しているのではなく、難解な楽譜を精密に解釈する、熟練した演奏家のように見えるのです。ある意味では、これは、猫のコンセプチュアル(概念的)な「エレベーテーション(昇華)」です。そして、ある意味では、現代音楽をからかっています(あまり軽蔑的な意味ではありません)、また、猫の即興演奏を今日の奇妙な音楽(現代音楽)と同等に扱っているのです。

 

I’m friends with Johannes, and I definitely identify as someone who does conceptual music. I haven’t looked at my tiktok project in those aesthetic terms so much personally, but I would definitely see a connection. The biggest conceptual component of the tiktok project in my opinion is this: 

 

A cute cat plays piano. very cute but…

If sheet music is displayed above the cat, it “implies” that the cat is performing a composition (which is, of course, extra cute). This reframes the role of the cat. The cat is not an improviser, poking at keys randomly; rather, the cat seems like they are interpreting a challenging score with virtuosic precision. In some ways it’s a conceptual “elevation” of a cat. In some ways, it pokes fun at contemporary music (but not in too derogatory) by equating the cat’s improv with the strange music of today.

 

 

 

 

トラムテ:個人的には、それはある意味で「コンセプチュアル」なプロジェクトですが、私はそれをそのような(コンセプチュアルな)観点で考えることにあまり時間を使いません。

 

But yeah, to me that is in a small way a “conceptual” project, but I haven’t spent too much time thinking of it in that way.

 

 

 

 

 

梅本: なんと、あなたはヨハネス・クライドラーさんと友達だったんですね!彼の作品「チャーツ・ミュージック」では、株価チャートを音楽に変換し、そこでは、Microsoftの自動作曲ソフトウェア、「ソングスミス」を使用することで、その作品のコンセプトがより明確になります。私が考えるのは、それと同じように、Score FollowerがTikTokやインターネット社会の構造自体を作品のコンセプトとして使用し、ここで言うクライドラー作品にとっての「ソングスミス」が、スコアフォロワーにとっての「TikTok」なのではないかと思ったんです。

 

Oh, so you're friends with Johannes Kreidler san! For example, his work "charts music" involves converting stock market charts into music, and by using Microsoft's automatic composition software  "Songsmith", the concept becomes even clearer. What I thought was that in the same way, Score Follower uses the structure of TikTok and the internet society as a whole as the concept of its work, and the "Songsmith" in Kreidler's work is like "TikTok" in Score Follower.

 

梅本: では、スコアフォロワーにとって、このTikTokプロジェクトにはどのような意味があるのでしょうか?それらはジョークのようなもので、この質問自体がナンセンスでしょうか?

 

So, what does the TikTok project mean for Score Follower? Is it like a joke, so is this question nonsensical?

 

 

 

 

トラムテ:個人的には、私たちがTikTokで書き写している「ノイズ」と現代のコンサートホールで聞く「ノイズ」には根本的な違いはありません。どちらもヒッシー(威嚇的)で不協和であり、美しく、ナーリー(捻じ曲がった)なものです。「美しくナーリー」なノイズが、それらをつなぐ糸なのだと思います。

 

To me there’s no fundamental difference between the noise you hear us transcribing on tiktok and the noise you hear on the contemporary concert hall: just as hissy, dissonant, beautiful, and gnarly. That “beautifully gnarly” noise is the thread connecting the two.

 

 

 

梅本: 実は私は、日本/英語圏で、スコアフォロワーのTikTokプロジェクトのやり方を真似て、日本のTikTok上にある「音」にまつわるネットミーム(日本のTikTokやインターネットミームには、英語圏のミームとはまた違った、奇妙さや特徴があります)を採譜するプロジェクトを近々やりたいと思っています。

 

Actually, I'm planning to imitate Scorefollower's TikTok project and do a similar project myself soon where I transcribe Japanese net memes related to 'sounds' on TikTok, in both Japanese and English-speaking communities. Japanese TikTok and internet memes have their own unique quirks and characteristics that differ from those in English-speaking communities.  

トラムテ:あなたのトランスクリプションを見るのを楽しみにしています。

 

Would love to see your transcriptions.

 

 

 

梅本: ありがとうございました!

 

Thank you very much! 

 

 

 

トラムテ:いえいえ!(今後も)連絡を取り合いましょう!

 

Of course! Let’s stay in touch.